facebook

Koncert kontrastów Górecki / Bauckholt / Lutosławski

image
Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasza na kolejny koncert w ramach projektu „Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze”.

Koncert kontrastów
Górecki/Bauckholt/Lutosławski

16 kwietnia 2018, godz. 19.00,
Nowy Teatr, ul. Madalińskiego 10/16, Warszawa

Cyrkowość i smutek, ruch wstrzymywany i szaleńczy pęd zapętlany w powtórzeniach – to dramaturgiczne skrajności, na których Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010) rozpiął swoje Małe Requiem dla pewnej polki (1992). Czy to rzeczywiście requiem? Wyśpiewują je instrumenty, nie głosy, a tytuł jest zastawioną przez kompozytora pułapką, tworząc wrażenie, że to requiem dla Polki, tym bardziej w kontekście żałobnej III Symfonii, która przyniosła kompozytorowi światową sławę. Tymczasem sam kompozytor wspominał o zupełnie innej motywacji do napisania tego utworu. Miała być nią melancholia wywołana odejściem w przeszłość Czechosłowacji jako formacji kulturowej (jej rozpad nastąpił w tym samym 1992 roku). Chodzi więc tu jednak o polkę - taniec, i to bynajmniej nie polski, lecz czeski. Brutalność mechanistycznego repetytywizmu i nastrój lirycznej zadumy są ze sobą tak ostro zestawiane, że szokują i zapierają dech w piersiach, podobnie jak to bywa, gdy słucha się Dies Irae (którego motyw tu się zresztą pojawia) ... A więc jednak Requiem…

Trudno o większy kontrast w stosunku do Góreckiego niż twórczość niemieckiej kompozytorki Caroli Bauckholt (ur. 1959), która pisuje utwory na przykład na szczoteczkę elektryczną i zespół, gdzie męski głos powtarza frazę „Kein Problem”, a na jej Instinkt na zespół śpiewaków składają się quasi zwierzęce zawodzenia i ujadania. W Treibstoff („Paliwo”) materia dźwiękowa utkana jest z nylonów i styropianów oraz dźwięków zwykłych instrumentów, z których jednak wydobywane są niezwykłe brzemienia, tworząc zrytmizowaną, delikatną i frapującą złożonością tkankę, która momentami zbliża się do motorycznych fragmentów typowych dla muzyki Johna Cage’a na traktowany perkusyjnie fortepian preparowany.

Wariatka z Chaillot to eksperyment. Kompozytorzy pisząc muzykę do spektakli teatralnych czasem polegają na swych wcześniejszych odkryciach, czasem zaś eksperymentują. Witold Lutosławski nigdy nie skomponował opery ani innego utworu scenicznego, choć jego zapiski świadczą o tym, że myślał o takich projektach. Pisał jednak muzykę teatralną, także muzykę do słuchowisk radiowych i – znaczniej mniej – dla filmu. Teatr mógł być niekiedy w jego czasach terenem wolności twórczej i eksperymentu, gdzie próbowano na różne sposoby obchodzić zapisy cenzury. W 1958, wkrótce po rozluźnieniu stalinowskiego aparatu kontroli kultury, napisał muzykę do wystawianej w Teatrze Polskim w Warszawie sztuki Wariatka z Chaillot Jeana Giraudoux, w adaptacji i reżyserii Bohdana Korzeniewskiego i ze scenografią Andrzeja Pronaszko. W partyturze Lutosławski wpisał wyjątki tekstu mówionego, co pozwoliło na wybranie odpowiednich fragmentów tekstu, które zostaną wykonane przez aktorów.

Program:
Henryk Mikołaj Górecki - „Małe requiem dla pewnej polki" op. 66
Carola Bauckholt - „Treibstoff"
(przerwa)
Witold Lutosławski - muzyka do spektaklu „Wariatka z Chaillot"

Wykonawcy:
Chain Ensemble
Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie koncertu
Ewa Liebchen – flet/flet piccolo
Barbara Borowicz – klarnet
Michał Żurawski – obój
Szymon Michalik – fagot
Ewa Paciorek – waltornia
Sebastian Smedra – trąbka
Jakub Gumiński – puzon
Agnieszka Kozło – fortepian/celesta
Tamara Kurkiewicz – perkusja
Aleksandra Traczyńska – harfa
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Aleksandra Kupczyk – skrzypce
Anna Kwiatkowska – skrzypce
Paweł Czarny – altówka
Filip Syska – wiolonczela
Tomasz Januchta – kontrabas


Katarzyna Naliwajek – tłumaczenie i adaptacja tekstu Krzysztof Garbaczewski - reżyseria

Wariatka z Chaillot - Agnieszka Grochowska
Prezes - Mariusz Bonaszewski
Piotr - Paweł Smagała
Agent - Sebastian Łach
Kelner - Andrzej Szeremeta
Żongler - Łukasz Przytarski
Śpiewak – Tomasz Januchta

Dream Adoption Society – wizualizacje

BILETY 30 zł
Do nabycia w kasach Nowego Teatru oraz na http://bilety.nowyteatr.org/
Organizator: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego
Partner: Nowy Teatr
Koncert współfinansuje m. st. Warszawa

Ulotka