facebook

Łańcuch XVI

image
We are sorry but the following text is not available in the English language

Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XVI
Warszawa, 26.01 – 9.02.2019
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego


Sobota 26 stycznia 2019 19.00

Iannis Xenakis (1922–2001)
MetastaseisB (1954)

Witolda Lutosławski (1913–1994)
Trois poèmes d'Henri Michaux na 20-głosowy chór mieszany i orkiestrę (1963)

György Ligeti (1923–2006)
Clocks and Clouds na 12 głosów żeńskich i orkiestrę (1972)

Witold Lutosławski
Livre pour orchestre (1968)

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”
Alexander Liebreich – dyrygent
Anna Szostak – przygotowanie Zespołu, dyrygent


Czas odkrywania nowych dróg w muzyce dekad powojennych - Xenakis w MetastaseisB szokuje publiczność glissandami, Ligeti szuka nowych dźwięków pomiędzy tymi dobrze znanymi dwunastoma, Lutosławski w Trzech poematach sprawdza co się będzie działo, gdy chór i orkiestrę poprowadzi dwóch dyrygentów. A w Livre pour orchestre tworzy arcydzieło nowej muzyki symfonicznej, które zachwyca nas już przez pół wieku.


Niedziela 27 stycznia 2019 18.00

Grażyna Bacewicz (1909–1969)
In una parte na orkiestrę (1967)

Witold Lutosławski (1913–1994)
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (1970)

Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Uwertura Leonora III op. 72 b na orkiestrę (1805)

Witold Lutosławski
Novelette na orkiestrę (1979)

Zuzanna Sosnowska – wiolonczela
Polska Orkiestra Radiowa
Michał Klauza – dyrygent


Koncert wiolonczelowy Witolda Lutosławskiego, napisany z inspiracji Mścisława Rostropowicza, stał się w ciągu niemal pół wieku dziełem klasycznym, sięgają po niego kolejne pokolenia muzyków. Jak wykona go Zuzanna Sosnowska, jedna z najbardziej utalentowanych młodych polskich wiolonczelistek, i do tego laureatka Konkursu Lutosławskiego? A pozostałe utwory - Beethovena, Bacewiczówny i Lutosławskiego, pokażą, jak różnorodnie kompozytorzy mogą traktować orkiestrę - możliwości są niewyczerpane!


Sobota 2 lutego 2019 19.00

Witold Lutosławski (1913–1994)
Melodie ludowe na fortepian (1945)

Witold Lutosławski
Sonata na fortepian (1934)

Joseph Haydn (1732–1809)
Sonata g-moll Hob. XVI nr 44 (ok. 1772)

Andrzej Czajkowski (1935–1982)
Sonata na fortepian (1958)

Arnold Schönberg (1874–1951)
Sechs kleine Klavierstücke op. 19 (1912)

Maciej Grzybowski – fortepian


Wielcy twórcy we wczesnym okresie… Lutosławski w Sonacie i Melodiach ludowych ujawnił wielki talent, ale był dopiero w drodze do własnego języka muzycznego, Sonata fortepianowa Andrzeja Czajkowskiego jest etapem w drodze do jego dojrzałych dzieł, Klavierstücke Arnolda Schönberga też są etapem w drodze od neoromantyzmu do dodekafonii. A Sonata Haydna? To ogniwo długiego łańcucha utworów o takiej samej nazwie, lecz zawsze nowej i odkrywczej treści.


Niedziela 3 lutego 2019 18.00

Grażyna Bacewicz (1909 - 1969)
Contradizione na orkiestrę kameralną (1966)

Karol Szymanowski (1882 - 1937)
Słopiewnie. Pięć pieśni na sopran i orkiestrę kameralną do słów JulianaTuwima op. 46 bis (1921 - 1928)

Witold Lutosławski (1913 - 1994)
Muzyka do słuchowiska radiowego „Dziady” Adama Mickiewicza (1949) - prezentacja fragmentów nagrania

Witold Lutosławski
Muzyka do audycji radiowej „Słopiewnie” Juliana Tuwima na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1946)

Witold Lutosławski
Fragmenty muzyki do sztuk teatralnych: Cyd Pierre`a Corneille’a (1948), Horsztyński Juliusza Słowackiego (1953), Wariatka z Chaillot Jeana Giraudoux (1958)

Witold Lutosławski
Mała suita na orkiestrę kameralną (1950)

Agata Zubel – sopran
Andrzej Ferenc – aktor
Chain Ensemble
Andrzej Bauer – kierownictwo muzyczne, dyrygent

Wstęp wolny


Słopiewnie Lutosławskiego? Tak, to nie pomyłka! Zajrzyjmy do wciąż niemal nieznanego rozdziału twórczości Witolda Lutosławskiego, jakim jest muzyka dla radia i teatru! A te znane Słopiewnie - Karola Szymanowskiego - też zabrzmią, ale inaczej niż zwykle, bo w wersji kameralnej. W programie koncertu panuje jednak nie tylko zgodność: przynajmniej jedna sprzeczność - Contradizione Bacewiczówny - też się pojawi...


Czwartek 7 lutego 2019 19.00

Witold Lutosławski (1913–1994)
Przeźrocza na 11 wykonawców (1988)

Grażyna Bacewicz (1909–1969)
Pensieri notturni na orkiestrę kameralną (1961)

Witold Lutosławski
Pięć pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny na głos żeński i 30 instrumentów (1957)

przerwa

Bolesław Szabelski (1896–1979)
Koncert na flet i orkiestrę (1964)

Witold Lutosławski
Gry weneckie na orkiestrę kameralną (1961)

Weronika Rabek – mezzosopran
Łukasz Długosz – flet
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO
Marek Moś – dyrygent


Lutosławski z czasu wielkich przemian, z okresu budowy nowego języka muzycznego: w Pieśniach do słów Iłłakowiczówny eksperymentuje z systemem harmonii dwunastodźwiękowej, w Grach weneckich - z aleatoryzmem. Także Grażyna Bacewicz i nawet niemłody Bolesław Szabelski odświeżają swoje metody komponowania - i to z jakim rezultatem!


Sobota 9 lutego 2019 19.00

Witold Lutosławski (1913–1994)
Koncert na orkiestrę (1954)

Ludwig van Beethoven (1770–1827)
VII Symfonia A-dur op. 92 (1812)

Sinfonia Varsovia
Marek Janowski – dyrygent


Wielka konfrontacja - najpopularniejsze dzieło klasyka 20 wieku kontra najbardziej porywająca symfonia klasyka wiedeńskiego. Jak się zaprezentują pod mistrzowską batutą czołowego niemieckiego kapelmistrza rodem z… Warszawy, który właśnie w Warszawie świętuje swój jubileusz 80-lecia urodzin?



Festiwal jest współogranizowany przez Program 2 Polskiego Radia i współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m.st. Warszawy

Bilety dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz w kasach Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed każdym koncertem.

Na koncert 3.02 wstęp wolny.